Formålet med denne vejledning er at hjælpe dig med at afgøre, hvor meget last du på sikker vis kan medbringe ovenpå dit køretøj ved hjælp af vores udvalg af tagbøjler i Aero Bar-familien.
For oplysninger, der specifikt vedrører vores LockNLoad™-serie af tagbøjler og platforme, henvises til vores vejledning til LockNLoad-lastkapaciteter.
Når du skal beregne, hvor meget vægt du kan bære oven på dit køretøj, er der nogle få vigtige faktorer, du skal tage hensyn til:
En typisk Yakima-bagageløsning består af:
Hver af de ovenfor anførte genstande har sin egen maksimale lastkapacitet, som angiver den tungeste belastning, den pågældende komponent kan bære eller holde på sikker vis. Den faktiske mængde, du kan medbringe ovenpå dit køretøj, afhænger af den komponent, der har den laveste lasteevne. Hvis din tagbøjleløsning f.eks. har en produktbelastning på 100 kg, din tagboks har en belastning på 90 kg, og fabrikanten har vurderet, at dit køretøjs tag kan bære op til 80 kg, så kan du højst have 80 kg på taget. Husk, at dit bæresystem kun er så stærkt som det svageste led, der er involveret.
I dette tilfælde har køretøjets tag den laveste tolerance. Den komponent, der kan tåle den laveste nominelle belastning bestemmer systemets maksimale lastkapacitet.
Når du kender den maksimale lastkapacitet, kan du beregne, hvor meget udstyr dit system kan bære. I eksemplet ovenfor bestemte vi, at den maksimale belastningskapacitet var 80 kg. Mængden af udstyr, du kan placere deroppe, vil dog være noget mindre, da du skal medregne vægten af din tagbøjleløsning og tagboks. Så hvis din tagbøjleløsning og tagboks hver vejer 10 kg, har du 60 kg tilbage til dit udstyr.
(80 kg - 10 kg tagbøjleløsning - 10 kg tagboks = 60 kg).
For at finde lastkapaciteten for de forskellige komponenter i dit system, skal du konsultere producentens instruktioner/ejermanual for at finde dit køretøjs tagbelastning, og se produktets lastkapacitet enten på vores websted eller i den vejledning, der fulgte med det produkt, du købte. Du kan finde oplysninger om lastkapaciteter specifikt for vores produkter ved at søge efter dit køretøj, kompatibelt udstyr og kompatibilitet i vores udstyrsfinder. Men hvis du er i tvivl, skal du altid spørge i stedet for at gætte. Et andet punkt at huske er, at belastningsangivelser for et system forudsætter, at belastningen fordeles jævnt over systemet. Dette skal du så vidt muligt huske, når du læsser dit køretøj, da overdreven belastning på ét punkt kan forårsage skader og ustabilitet i køretøjet.
Lastkapaciteter kan anvendes på statiske belastninger og dynamiske belastninger.
Kort sagt gælder dynamiske lastkapaciteter, når du kører dit køretøj, og der er bevægelse, mens statiske lastkapaciteter gælder, når dit køretøj er stationært.
De lastkapaciteter, tagbagagebærerproducenterne anvender på deres produkter, er dynamiske lastkapaciteter, da folk normalt er interesseret i at vide, hvor meget last de kan bære på sikker vis, når de rejser. Der kan dog være tilfælde, hvor det kan være en fordel at kende bæresystemets statiske belastningstal, f.eks. når man overvejer at købe et tagtelt*. Det gode er, at de statiske lastkapaciteter generelt er højere end de dynamiske lastkapaciteter. Lad os antage, at lastkapaciteten for dit bæresystem er 80 kg, og at din tagbøjleløsning vejer 10 kg. Det betyder, at du kan bære 70 kg udstyr. Hvis dit tagtelt vejer 50 kg, er du 20 kilo under grænsen (70 kg - 50 kg = 20 kg). Hvad sker der så, når du klatrer ind i dit tagtelt? Hvis du vejer 80 kg, vil du ved anvendelse af den dynamiske lastkapacitet naturligvis være et godt stykke over grænsen – men du skal ikke være nervøs, da det i dette tilfælde er den statiske lastkapacitet, der gælder. Som en generel regel gælder det, at i et statisk miljø øges lastkapaciteten med et multiplum af tre (3)†. Så, hvis den dynamiske lastkapacitet er 80 kg, vurderes den statiske lastkapacitet for at være 240 kg (80 kg x 3). I vores tagtelt-eksempel har du 100 kg tilbage til din madras, puder, sengetøj og hvad du ellers ønsker at lægge i dit telt.
(240 kg statisk belastning - 10 kg tagbøjler - 50 kg tagtelt - 80 kg person = 100 kg)
* Tagtelte bør IKKE placeres oven på systemer med klemme-monterede tagbøjler på grund af den måde, hvorpå disse tagbøjler er fastgjort til køretøjet, og de kræfter, der påføres systemet under kørsel.
† Selvom tredobling af vægttolerancen er en god tommelfingerregel for tagbagagekomponenter og de fleste køretøjers tage, skal du altid kontakte køretøjets fabrikant for at bekræfte, at et multiplum af tre til beregning af forskellen på den dynamiske og statiske belastning også gælder for dit køretøj.
Alle belastningsangivelser gælder for kørsel på velanlagte, asfalterede veje med en glat overflade. Når du begynder at køre på skovveje, adgangsveje og andre ubefæstede eller dårligt vedligeholdte miljøer, bliver den maksimale mængde udstyr, du kan medbringe, mindre‡. Det skyldes, at det ujævne terræn øger den belastning, de forskellige komponenter i dit køretøj udsættes for, og påfører dit taglastsystem langt større kræfter, der nemt kan overstige den maksimale statiske belastning for dit køretøj.
Så, hvordan beregner jeg offroad-lastkapaciteten for min Yakima-transportløsning?
Hvis du har et tagbagagebærersystem med klemmer, gælder en reduktion på 50 % af lastkapaciteten. For alle andre monteringstyper og udstyr, reduceres den maksimale belastning med 33 % som angivet i nedenstående tabel. Så, hvis du tager 33 % reduktion som eksempel, og du har fastsat din lastkapacitet til 80 kg, vil denne lastkapacitet blive reduceret til 53,6 kg, når du kører offroad (80 kg - (33 % x 80 kg) = 53,6 kg). Dernæst skal du blot fratrække vægten af din tagbagageløsning fra dette tal for at bestemme, hvor meget udstyr du sikkert kan bære.
‡ Ekstrem firhjulskørsel som f.eks. rock crawling er ikke dækket af Yakimas garanti, uanset montering/tagbøjletype.
MONTERING/TAGBØJLETYPE | Billede | REDUKTION, OFFROAD |
---|---|---|
Yakima klemmemontering (uanset hvilken type tagbøjle der anvendes) |
50% | |
Yakima Aero FlushBar, Aero ThruBar, Aero RailBar | 33% |
Skal du ikke montere tagbagagebærerne på bilens tag? Bare rolig, generelt gælder de samme regler, Selv hvis du fastgør din Yakima-tagbøjleløsning til en af følgende, gælder de samme retningslinjer for beregning af den maksimale belastning, du kan bære på vej og offroad:
Du skal dog sørge for at tale med producenten af dit køretøjs lad, låg eller baldakin for at finde ud af både belastningskapaciteten for det produkt, du fastgør (igen, anvend altid den laveste lastkapacitet), og for at finde ud af, om de har deres egne faktorer for beregning af offroad- og statiske lastkapaciteter.
Hvis du stadig har spørgsmål, efter at du har læst dette, kan du skrive til os via vores online kontaktformular.
Click here to download this information as a print-friendly PDF