LockNLoad™ Load Ratings

Forklaring af tagsystemer

Kan anvendes til alle Yakima LockNLoad tagbøjle- og platformssystemer til last.

Er du i tvivl om, hvor meget vægt du egentlig kan bære oven på dit køretøj? Bare rolig, det er de fleste af os, men denne nyttige vejledning kan hjælpe dig med at beregne det. Hvis du stadig er i tvivl, kan du sende os en besked via vores online kontaktformular, så hjælper vi dig. Når du forsøger at beregne, hvor meget vægt du kan bære oven på dit køretøj, er der nogle få vigtige faktorer, du skal tage i betragtning:

  • Belastningsværdier
  • Statiske vs. dynamiske kræfter
  • Brug på vej vs. offroad

Yakima RuggedLine with accessories

Beregning af belastningsværdier

For at beregne den belastning, dit køretøjs tag kan bære, skal du først forstå, at den skal udledes af de forskellige komponenters belastningsmodstande.

Et typisk Yakima LockNLoad-tagbæringsscenarie består af følgende:

  • Køretøjets tag (indlysende nok)
  • En tagbøjleløsning, der typisk består af tværstænger, ben og et monteringssæt, der passer specifikt til køretøjet. Eller,
  • En platformsløsning, der typisk består af en platform og derefter enten ben og monteringssystem, der passer specifikt til køretøjet, eller et RuggedLine-monteringssystem.
  • Eventuelt yderligere tilbehør som f.eks. en tagboks, en kajakholder osv.

Hver af de ovenfor anførte dele har en selvstændig, maksimal lastkapacitet. Den maksimale mængde, du kan medbringe på dit køretøj, er den laveste af enkeltelementernes maksimale værdier. Hvis dit køretøjs tag f.eks. har en maksimal belastning på 80 kg ifølge fabrikanten, og din monteringsløsning og tagbøjler eller platform er beregnet til 100 kg, og din tagboks må bære 90 kg, kan du højst laste 80 kg på taget. Tænk på det som det svageste led i kæden.



Tagbagagebærer til 100 kg


Produktet er beregnet til at bære 90 kg


Taget er beregnet til at bære 80 kg
Den laveste værdi er den, du maksimalt kan bære


Hvis det laveste tal, der er angivet, vedrører køretøjets tag, skal du huske, at lastkapaciteten er INKLUSIV vægten af tagbøjler eller platformssystem. Så, hvis din tagbøjleløsning vejer 10 kg, kan du højst bære 70 kg på tagbøjlerne (80 kg - 10 kg = 70 kg).

For at finde de forskellige komponenters lastkapaciteter, skal du konsultere producentens vejledning (ejermanual for køretøjets tagbelastning) og/eller websted. Yakima LockNLoad-produktets lastkapaciteter kan nemt findes på dit lokale Yakima-websted i LockNLoad-afsnittet, og din bils specifikke oplysninger kan findes på vores udstyrsfinder.

Hvis du er i tvivl, skal du ringe til os i stedet for at gætte. Husk altid, at lastkapaciteter for systemer forudsætter, at belastningen fordeles jævnt over systemet. Sørg så vidt muligt for dette, når du læsser dit køretøj. Overdreven belastning af ét punkt kan forårsage skader og ustabilitet i køretøjet.


Statisk vs. dynamisk belastning

Hvad er forskellen? Dynamisk er ganske enkelt, når du kører dit køretøj, og der er bevægelse, og statisk er, når dit køretøj er stationært. De lastkapaciteter, producenterne af tagbagagebærere angiver for deres produkter, gælder når du kører køretøjet, dvs. der er tale om dynamiske lastkapaciteter. De statiske lastkapaciteter er generelt højere.

Hvorfor er det vigtigt? Det er det normalt ikke, fordi du jo ikke tilføjer mere bagage, når du når din destination og er holdt op med at køre. Dér, hvor det kommer i spil, er f.eks. med tagtelte (RTT'er). I eksemplet ovenfor har vi fastslået, at du kan bære 70 kg på dine tagbøjler. Hvis dit tagtelt vejer 50 kg, er du 20 kg under din grænse (70 kg - 50 kg = 20 kg). Hvad sker der så, når du stiger op i dit tagtelt? Hvis du vejer 80 kg og bruger den dynamiske lastkapacitet, vil du naturligvis være langt over grænsen. Du skal dog ikke være bekymret – medmindre du har planer om at være i teltet under kørsel (hvilket ikke anbefales)! Det er her, den statiske lastkapacitet gælder. Som en generel regel kan lastkapaciteten i et statisk miljø øges med et multiplum af tre (3). Så i dette tilfælde kan du læsse 230 kg: 80 kg x 3 = 240 kg - 10 kg (tagbagagebærer) = 230 kg (husk, at vægten skal være jævnt fordelt) på taget. Altså vil du være under grænsen, og faktisk have 100 kg til overs.

(230 kg - 50 kg tagtelt - 80 kg person = 100 kg)

NBemærk, at reglen med at vægten kan tredobles gælder for tagbagagekomponenter. Som en generel regel bør den samme regel kunne anvendes på de fleste køretøjs tage, men vi anbefaler altid, at du rådfører dig med køretøjets fabrikant, før du antager, at køretøjets tag kan bære en højere statisk end dynamisk belastning.

Statisk belastning er den belastning, der anvendes, når køretøjet er stationært.


Offroad-brug

Alle belastningsangivelser gælder for kørsel på velanlagte, asfalterede veje med en glat overflade. Når du bevæger dig ud på skovveje, adgangsveje eller andre ikke-tekniske terræner* ved moderate hastigheder, skal de angivne lastkapaciteter reduceres. Det skyldes, at de ekstra ujævnheder i disse miljøer overføres til køretøjet og alt, hvad der er fastgjort til det – hvilket potentielt kan generere yderligere belastning på dit tagbagagebærersystem.

Se nedenstående tabel for Yakima LockNLoad offroad-klassificering for specifikke tagbagagebærersystemer for at få oplysninger om reduktioner i tolerancen ved offroad-kørsel:

MONTERINGSTYPE DIAGRAM REDUKTION, OFFROAD
Fast punkt
Systemet boltes fast i eksisterende punkter på køretøjets tag
0%
Spormontering og andre permanente monteringer
Systemet fastgøres til taget i et permanent monteret spor
20%
Hævede tagskinner
System monteres på eksisterende, fabriksmonterede tagskinner
20%
Montering på flushræling
System monteres på eksisterende, fabriksmonteret flushræling
33%
Montering på tagrender
System monteres i eksisterende eller eftermonterede tagrender på køretøjet
33%

Så, i det tidligere nævnte eksempel, hvor vi fastslog, at tagkapaciteten på 80 kg var det svageste led, vil de 80 kg blive reduceret med 20 % til 64 kg, hvis tagbøjlerne er fastgjort via et spormonteringssystem (husk, at du stadig skal fratrække vægten af tagbøjler eller platformssystemet for at bestemme, hvor meget du kan bære, dvs. 64 kg - 10 kg = 54 kg).

* Bemærk: Ekstrem firhjulskørsel, som f.eks. rock crawling, er ikke dækket af Yakimas garanti, uanset monteringsmetode.


Alternative monteringsmuligheder

Kan du ikke fastgøre tagbagagebærerne til dit køretøjs tag? Bare rolig, generelt gælder de samme regler, hvis du monterer din tagbagageløsning på en af følgende måder:

  • Ladvogns-kar
  • Ladvogns-lad
  • Ladvogn, hårdt låg
  • Baldakin

De samme retningslinjer gælder for beregning af den maksimale last, systemet kan bære, og for offroad-vægtreduktioner for Yakimas tagbagagebærersystemer. Du skal dog tale med producenten af køretøjet, ladet, det hårde låg eller baldakinen for at finde ud af, om de har deres egne reduktioner af offroad-klassificeringen og stigninger i lastkapacitet fra dynamisk til statisk belastning, da dette sandsynligvis varierer fra mærke til mærke og producent til producent. Husk desuden altid at indrette dig efter den laveste tolerance.

Vigtigste resultater

  • Lastkapaciteten er den laveste, maksimale kapacitet blandt de forskellige komponenter (generelt køretøjets tag, monteringssæt og tagbøjler eller platform).
  • Statiske belastninger kan øges med op til faktor tre (med forbehold for bekræftelse heraf fra din køretøjsfabrikant).
  • Når du forlader en asfalteret vej, kan din lastkapacitet blive reduceret som angivet i tabellen "Monteringstype" ovenfor.

Click here to download this information as a print-friendly PDF